A második tíz év

A Lovassy László Gimnázium német nemzetiségi tagozatának második tíz évében sem változtak meg az előző időszakban meghatározott célok. Fő célkitűzéseink továbbra is a régiek.

  1. Alapos szaktárgyi tudás, hogy tanulóink minden felsőoktatási intézménybe jó eséllyel pályázhassanak.
  2. Magas szintű nyelvtudás. Német nyelvből felsőfokú C típusú nyelvvizsga megszerzéséhez kínálunk lehetőségeket. Második nyelvként főleg az angolra gondolunk, és itt is lehetőségük van a közép-, de akár a felsőfokú nyelvtudás megszerzésére. Azt szeretnénk, hogy a nyelveket ne célnak, hanem eszköznek tekintsék.
  3. Német nemzetiségi identitás közvetítése. A hazai németség utánpótlása legyen biztosított az értelmiség körében. Minél többen ismerjék meg a német nemzetiség által felhalmozott értékeket, legyenek tisztában a közös haza gyarapításában nyújtott teljesítményükkel.
  4. A külföldi kapcsolatok révén szeretnénk tanulóinknak tapasztalatokat adni arról, milyen az élet határainkon kívül. Ismerjék meg az ott élő kortársak helyzetét, legyen személyes élményük arról, amiről az iskolában tanulnak! Találkozzanak a tanulás során említett történelmi, irodalmi emlékekkel!

A tantervi változások nem módosították a fenti célkitűzéseinket, és meggyőződésünk szerint sok területen sikerült a fenti célokat megvalósítanunk.

A továbbtanulás területén diákjaink a 2003-2012 közötti időszakban sikeresek voltak, mutatóik az iskolai eredményekhez hasonlóan elismerésre méltóak. Fontos megjegyezni, hogy a fakultációs lehetőségeket jól kihasználva nagyon színes a továbbtanulási skála. A tagozatról zömében a gazdasági felsőoktatás a népszerű pályairány, de a mérnöki, orvosi, jogi pályára is sokan jelentkeztek sikerrel. Érdemes megemlíteni, hogy a BME mérnöki karán sokan vesznek részt német nyelvű képzésben, illetve a más területen tanulók is sikeresen pályáznak külföldi ösztöndíjakra. (Kimutatás a továbbtanulásról)

A sikeres felkészítés eredménye, hogy tanulóink eredményesek a különböző szaktárgyi versenyeken nem csak német nyelv és irodalomból.

A magas szintű nyelvtudásra bizonyíték az érettségivel megszerzett nyelvvizsgák száma, a sikeres DSD- nyelvvizsgák, és az OKTV-eredmények. (OKTV eredmények)

Szintén jó eredményeket tudunk felmutatni a DSD-vizsgák tekintetében. Ez a típusú vizsga a német nyelvterületen való tanulás nyelvi feltétele, és az iskolában ez ingyen letehető. A vizsga lebonyolítási módja, értékelési rendszere az elmúlt időszakban többször megváltozott, de tanulóink a szaktanárok irányításával mindig jól tudtak alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. (DSD-eredmények)

A nemzetiségi identitás közvetítése területén elért eredményeket jól érzékeltetik a népismeret érettségik, ahol a diákok nagyon közel kerülnek az általuk választott témán keresztül a hazai németség értékeihez.

A jó érettségikhez sok segítséget jelentenek a projektnapok, ahol egy témának a bővebb megismerésére nyílik lehetőség. A témához autentikus sváb származású, idős emberekkel való beszélgetés révén jutnak mélyebb információkhoz.

A külső egyesületekkel (Deutschklub), nemzetiségi önkormányzatokkal, lakóhelyük kultúrcsoportjaival való kapcsolat is sokat segít a nemzetiségi identitás kialakításában.

A legkiválóbbak komoly országos elismerésben is részesülhetnek. A Koch Valéria-díjat az eltelt 10 évben hét tanulónk kapta meg. (2004-Feith Ágnes, 2005- Bauernhuber Andor, 2006- Schindler Péter, 2010- Molnár Mariann és Schindler Mariann, 2012- Tósoki Dániel, 2013- Baranyai Brigitta.) (2012. május 12-i Napló cikk)

Az elmúlt 10 esztendőben sokszor változott a tanterv. A 2005-ös érettségi már az új rendszerben zajlott, kétszintűvé vált, ami a korábbi felkészítést is megváltoztatta. Német nemzetiségi nyelv és irodalomból minden tanulónk emelt szintű érettségire jelentkezett az elmúlt időszakban, mert az itt szerzett jeles érettségi és két másik közismereti tárgyból letett érettségi alapján lehet felsőfokú nyelvvizsgát kapni. Diákjaink nagyon kiválóan teljesítettek, hiszen az eltelt időszakban 227 felső és 30 középfokú nyelvvizsgát szereztek.

A két másik tárgy közül az egyik a történelem volt, hiszen azt mindenki németül tanulta, és kötelező érettségi tantárgy. Történelemből változó volt a vizsgát emelt vagy középszinten letevő diákok száma.

2011-ig a másik választott tantárgy a népismeret volt, mert ez számított a legkevésbé nehéz megoldásnak. Az alternatíva a földrajz és az ének volt. Énekből az eltelt időszakban 3 fő érettségizett, földrajzból a 2011-es vizsgaidőszakban jelentkeztek az első érettségizők, és mára talán egyre többen lesznek.

A népismeret tantárgy követelményei is megváltoztak. 2008-ig az írásbeli feladat egy a gimnáziumi tanulmányok alatt végzett projekt bemutatása volt, amihez a vizsgázók bizonyos szempontot kaptak. 2008-tól egy előzetesen benyújtott projektmunkával tudják le az írásbeli feladatot, aminek elkészítéséhez igénybe vehetnek szakmai segítséget is. Nagyon magas színvonalú, igényes munkák születnek és a szóbeli megmérettetésen is kiválóan megállják helyüket.

Minőségileg új helyzet alakult ki 2005 óta, amikor a nemzetiségi képzésben is bevezettük a nyelvi előkészítő képzést. Ezt a lépést több tényező is indokolta. A bejövő diákok nyelvileg jelentősen fejlődtek, mire elkezdtek szaktárgyat németül tanulni. Az egy plusz évvel nyertek is, hiszen a közismereti tárgyakat egy évvel idősebben és ezáltal érettebben tudták elsajátítani. Jelenleg, 2013-ban megint egy tantervmódosítás időszakát éljük. Remélhetőleg a korábbi színvonalat ezután is tartani tudjuk. (Érettségi eredmények)

Tanulóink nem csak az iskolapadban teljesítenek jól, hanem egyéb területeken is. Kulturális téren sok diákunk tagja az iskolai vegyeskarnak. A nemzetiségi énekkar külön színfoltja az iskolának. Alma Mater, karácsonyi koncert, Helikon és a külföldi szereplések bizonyítják a kórus színvonalát. Mindig elismerésre méltó az a teljesítmény, ahogyan a távozó végzősöket pótolni tudják az újonnan belépők.

A különböző iskolai rendezvényeken tanulóink mindig szép számban képviselik a nemzetiségi osztályokat egyéni vagy kiscsoportos produkciókkal.

A sport területén is sok diákunk nyújt kiemelkedőt. Egyéni és csapatsportágakban is mindig vannak diákjaink, akik részesei a Lovassy sportsikereinek. A tanulók zöme külső egyesületekben sportol, ami azt is bizonyítja, hogy a Lovassy nem veszi el az időt a kulturális vagy a sporttevékenységtől.