Tanulmányi munka

Diákjaink mindennapi munkájukkal bizonyítják tehetségüket, szorgalmunkat, és kitartásukat. Köszönet az őket nevelő, oktató kollegáknak, ennek a gyümölcse be is érik. Erre bizonyíték a sok kiváló eredmény, nem csak német nyelv és irodalomból…

Német munkaközösség

A Lovassy László Gimnázium legnagyobb létszámú munkaközössége a némettanárokat összefogó kollektíva. A 2012-13-as tanévben 15 kolléga tanít német nyelvet illetve német nyelven közismereti tantárgyakat. A tevékenységet két nagy témakörre lehet felosztani.

  1. Német, mint idegen nyelv
  2. Német nemzetiségi oktatás

A német, mint idegen nyelv tanítása is tovább bontható, idegen nyelv 1 és idegen nyelv 2 kategóriára. Idegen nyelv 1 csoportba azok a tanulók tartoznak, akik már általános iskolában is tanulták a nyelvet, és a középiskolában a nyelvi előkészítő osztályban heti hét, majd négy éven keresztül heti öt órában foglalkoznak a német nyelvvel. Egy részük felsőfokú, a többiek zömében középfokú nyelvvizsgával fejezik be gimnáziumi tanulmányaikat. Lehetőség kínálkozik számukra a DSD- nyelvvizsga letételére is, ami a német egyetemek által elvárt nyelvi színvonalat jelenti.

Idegen nyelv 2 kategória azokat a diákokat öleli fel, akik az iskolában kezdték el a németet. Az ő esetükben a középfokú nyelvvizsga elérése számít jó eredménynek. A különösen motivált és szorgalmas tanulók képesek felsőfokú nyelvvizsgára is. Ebben a tanévben 12-en próbálkoztak közülük a fentebb már említett DSD-nyelvvizsgával.

A nemzetiségi oktatás egy nagyon érdekes szelete gimnáziumunknak. Itt heti öt órában tanulják a diákok a német nyelv és irodalmat, mellette heti egy órában ismerkednek a népismeret órák keretében a magyarországi németség néprajzával, történetével, nyelvével, irodalmával, és aktuális helyzetével. Ezen a képzési formán német nyelven tanulják a diákok a történelmet, a földrajzot, az éneket, az etikát. Mivel ezen a tagozaton német nyelv és irodalom tantárgyon kívül még két tárgyból kell németül érettségizni, komoly kihívást jelent a tanárok és a diákok számára is ez a fajta képzés. A tantárgyi ismereteken túl nagy hangsúlyt helyezünk a német nemzetiségi identitás közvetítésére.

A 2004 óta működő nyelvi előkészítő osztályokkal nagymértékben javult az idegen nyelvek oktatására felhasználható időkeret, ami növeli a nyelvtanítás hatékonyságát. Sajnos kevés lehetőségünk van a homogén nyelvi csoportok kialakítására, mert évfolyamonként két csoportnál többet nem tudunk indítani.

A munkaközösség feladata a tanítás mellett az érettségire, a nyelvvizsgákra és a versenyekre való felkészítés, a különböző helyi tantervek elkészítése, oktatási segédanyagok elkészítése. Mi gondozzuk a külföldi kapcsolatokat, komoly feladat a megfelelő tankönyvek kiválasztása.