Igazán német nyelvterületen (külföldön) lehet lemérni, mire elég az a nyelvtudás, ismeretanyag, amit az iskolában tanítunk. Ehhez az évek során több lehetőséget tudtunk biztosítani.
Németországban eddig több iskolával alakítottunk ki kapcsolatot. Veszprém két testvérvárosában Bottropban (Észak-Rajna-Vesztfália) és Passauban (Bajorország), ezeken kívül Hanauban (Hessen) vannak mai is élő kapcsolataink. Ezeken kívül különböző projektek révén működtünk együtt más iskolákkal.
Az EU volt az alapja a dortmundi Goethe Gimnáziummal 5 évig tartó együttműködésnek, amelyen keresztül más iskolákkal is dolgoztunk együtt. Például Weimar Schiller Gimnázium, Ferrara és Novi Sad (Újvidék) egy-egy iskolájával.
2007-2009 között a „Környezet hidakat épít” című uniós projekt keretein belül 3 évfolyam ismerkedett az újságírással aktuális környezetvédelmi témákban. A Heisenberg Gimnázium ( Bad Dürkheim) tanulóival együtt magyar és német helyszíneken tanulmányoztunk a mindkét országot érintő környezetvédelemmel kapcsolatos jelenségeket. Tapasztalatinkat a Népszabadságban publikáltuk.
A DSD vizsgaközpont révén Ptujból - Szlovénia- (2008-2009) kerestek meg minket. A zene és ének jegyében zajlottak a cserék.
Ugyancsak a DSD-nek köszönhetően 2011. óta Zapresic – Horvátország – egyik iskolájával együtt kutatjuk egy-egy projekthét alatt, a két országot összekötő hagyatékot.
Kialakulóban van egy a Comenius „Egész életen át tartó tanulás” programjában további 4 országgal és iskolával (Németország – Lengyelország – Románia – Litvánia) a 21. század változásait tanulmányozó projekt.
A Lovassy László Gimnázium Német Nemzetiségi tagozatának külföldi kapcsolatai(kattintásra nagyobb lesz)
A tervek szerint 5 ország egy-egy gimnáziuma az Evangélikus Egyház Theodor - Fliedner - Gimnázium /Németország, Zespół Szkół Nr1 Działdowo/ Lengyelország, Samuel-von-Brukenthal Gimnázium Sibiu/ Nagyszeben/ Románia, Martynas-Mažvydas-Progymnasium Vilnius/ Litvánia, Lovassy László Gimnázium Veszprém/ Magyarország vesz benne részt iskolánként 15 diákkal és kísérő tanárokkal. A program címe: A diktatúrától a demokráciáig- a széttagoltságtól az európai egységig.
A projekt során a diákok elmélyítik ismereteiket saját országuk rendszerváltozását illetően, és ötös csoportokban megismerik egy másik ország 80-as évek végi történetét. Az ismeretek szerzése múzeumlátogatással, a még élő szemtanúkkal készített riportokkal, a szakirodalom tanulmányozásával folyik. Az itt szerzett ismerteket internetes felületeken, több médiumon keresztül is közzé tesszük, a napi oktatásban felhasználjuk. A kapcsolat révén a diákok megismerik más országok polgárainak életét, az ottani viszonyokat, betekintést nyernek a partnerek életének mindennapjaiba.
A program nyelve a német, ezért idegen nyelvtudásuk is bővül, miközben számos más területen is fejlődnek készségeik, képességeik . A projekt során további olyan kulcskompetenciák fejlesztésére nyílik mód, mint a tanulási, szociális, állampolgári kompetenciák. Ezeket az ismereteket a napi oktatásban is tudják használni, alkalmazni.
Célunk az, hogy a 16-17 éves korosztály európai identitását az európai történelem 1989-1990-es időszakának tanulmányozásával elmélyítsük. Fontos, hogy a diákok lássák a diktatúra és a demokrácia közötti különbséget, legyenek elkötelezett európai polgárok. A projekt 2 évig tart és lebonyolítása során hét találkozót tervezünk különböző helyszíneken. Szeretnénk az „oral history” elve alapján a kor még élő, szerepformáló szemtanúit felkeresni, velük riportot készíteni, ami később oktatási segédanyagként is szolgálhat. Felkeressük az adott ország témával összefüggő múzeumait, emlékhelyeit. A program lebonyolítása során a diákok családoknál laknak, így is közelebbről megismerhetik az adott ország életkörülményeit, szokásait, kultúráját, mentalitását.
Projekttalálkozó Sibiu/Nagyszebenben: Bevezető-workshop a szemtanúkkal való beszélgetés módszertanához, a kommunizmus áldozatai emlékhelyének meglátogatása Máramaros szigeten, együttműködés az „1989-es Nagyszebeni Áldozatok Egyesületével”.
Projekttalálkozó Veszprémben és Budapesten: Szemtanúkkal folytatott beszélgetés, látogatás a Terror Házában és a Parlamentben. Beszélgetés parlamenti képviselőkkel – többek között a magyarországi német kisebbség helyzetének alakulásáról a rendszerváltozás után.
Projekttalálkozó Gdansban és Dzialdowo-ban. Szemtanúkkal való beszélgetés. Fiatalok előadása „A demokrácia előnyei és hátrányai” címmel.
Skype-konferencia valamennyi projekttanárral – a téma bemutatása a projekt weboldalán, és szakmai folyóiratokban, valamint a regionális médiában (TV, rádió, hetilapok) ill. tanári továbbképzéseken.
Projekttalálkozó Düsseldorfban és Lipcsében, beszélgetés szemtanúkkal, az egykori STASI-Központ meglátogatása, együttműködve a Lipcsei Evangélikus Iskolával , a Karl-Arnold Alapítvánnyal és a „Békés Forradalom” Alapítvánnyal.
Projekttalálkozó Vilniusban. A KGB Múzeum megtekintése, valamint egy tabló készítése Litvánia újjászületéséről és ennek eseményeiről. Találkozás szemtanúkkal.
Projekttalálkozó Düsseldorfban és Brüsszelben a Karl Arnold Alapítvánnyal. Látogatás az EU Parlamentben és az EU Bizottságban. Nagy záró prezentáció kialakítása Düsseldorfban.
A két projektév kiértékelése a résztvevőkkel, az eredmények bemutatása a projekt weboldalán, tanártovábbképzések során illetve szakfolyóiratokban újságcikkek formájában.
Zárójelentés a projektről. Az eredmények bemutatása a projekt weboldalán, a regionális médiában, tanártovábbképzések során illetve szakfolyóiratokban újságcikkek formájában.
Hanau |
Bottrop |
Passau |
Zapresic |
Bad-Dürkheim |
Comenius |